Wg stanu na dzień 29.05. 2014 r. w CEIDG w gm. Gaworzyce są zarejestrowane 132 podmioty gospodarcze, z tego 102 są aktywne , a 30 zawiesiło działalność.
W zdecydowanej większości są to firmy jednoosobowe , tylko 3 podmioty prowadzą działalność wyłącznie w formie sp. cywilnej.
Przeważający profil działalności to usługi budowlane i handel detaliczny:
- firmy budowlane - 33
- handel detaliczny, obwoźny i wysyłkowy - 34
- transport pasażerski i towarowy - 7
- lokale gastronomiczne oraz catering - 4
- ubezpieczenia i działalność finansowa - 4
- działalność wspomagająca edukację oraz pozaszkolne formy edukacji - 4
- fryzjerstwo i zabiegi kosmetyczne - 3
- działalność rozrywkowa, rekreacyjna , sportowa , związana z wystawieniem przedstawień itp. - 3
- pozostałe 10 firm to pojedyncze podmioty gospodarcze prowadzące działalność m.in. w zakresie : praktyka pielęgniarek i położnych , działalność fizjoterapeutyczna , administracyjna obsługa biura, reklamowa , doradztwo techniczne, opieka nad dziećmi , działalność fotograficzna, reklamowa, sprzątanie, itp.
Zgłoszenie działalności gospodarczej
Od 01.01.2012 r. gminne ewidencje działalności gospodarczej przestały istnieć, a w zamian powstała Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG), którą prowadzi w systemie teleinformatycznym Minister Gospodarki.
Do zadań CEIDG należy m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i udostępnianie informacji o przedsiębiorcach. Dane i informacje udostępniane przez CEIDG są jawne, każdy ma prawo dostępu do danych i informacji udostępnianych przez CEIDG.
Zaświadczenia o wpisie w CEIDG mają formę dokumentu elektronicznego albo wydruku ze strony internetowej CEIDG.
Zgłoszenia dokonuje się na podstawie wniosku CEIDG-1 o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Wniosek CEIDG-1 służy jednocześnie do zgłaszania zmian we wpisie do CEIDG, informacji o zawieszeniu, wznowieniu lub zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wniosek CEIDG-1 posiada załączniki:
- CEIDG-RD - służy do wpisywania dodatkowych rodzajów działalności gospodarczej
- CEIDG-MW - służy do wpisywania dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej
- CEIDG-RB - służy do podawania informacji o rachunkach bankowych
- CEIDG-SC - służy do określania udziału w spółkach cywilnych
- CEIDG-PN - służy do udzielania pełnomocnictwa
Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);
- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
- zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Wniosek CEIDG-1 służy także do dokonywania aktualizacji danych nieobjętych wpisem do CEIDG.
Miejsce złożenia dokumentów
Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna można wybrać jeden z trybów postępowania:
z kwalifikowanym certyfikatem lub profil zaufany),
zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
bez logowania się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
pobrać, wypełnić i złożyć wniosek papierowy w wybranym urzędzie gminy - gmina przekształca go na wniosek elektroniczny (wpisuje dane do CEIDG),
przesłać wniosek listem poleconym do wybranej gminy - podpis musi być potwierdzony notarialnie.
Opłaty
WNIOSEK o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest zwolniony z opłat.
Termin i sposób załatwienia
Organ Gminy przekształca wniosek w formę dokumentu elektronicznego nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania.
Podstawa prawna
Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 Nr 220, poz. 1447 z późniejszymi zmianami)
Tryb odwoławczy
Organem ewidencyjnym jest Minister Gospodarki.
Czynność Organu Gminy związana z przyjęciem wniosku, przekształceniem go w formę dokumentu elektronicznego i przesłaniem do CEIDG jest czynnością materialno-techniczną, od której nie przysługuje odwołanie.
Informacje dodatkowe:
na stronie: www.ceidg.gov.pl
Sprawy związane z ewidencją działalności gospodarczej prowadzone są na stanowisku do spraw ewidencji działalności gospodarczej – pokój nr 2 na parterze Urzędu Gminy w Gaworzycach (tel. 76 8316 285 wew. 39).
KONCESJE NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH Z PRZEZNACZENIEM DO SPOŻYCIA W MIEJSCU I POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY
Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy Gaworzyce po zasięgnięciu opinii Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy, wydawanej w formie postanowienia, na które służy stronie zażalenie.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:
a) do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo
b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)
c) powyżej 18 % zawartości alkoholu
Rada Gminy Gaworzyce uchwałą Nr XXIV/202/01 z dnia 28 grudnia 2001r. wprowadziła limit placówek mogących prowadzić sprzedaż napojów alkoholowych mogących prowadzić sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) dla sklepów i lokali gastronomicznych. Limit ten wynosi 30 punktów sprzedaży.
Na dzień 30 czerwca 2010 r. na terenie gminy sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie wydanych zezwoleń prowadziło 20 placówek, w tym: 16 sklepów i 4 lokale gastronomiczne .
W/w placówki posiadały następujące zezwolenia:
- 20 - na sprzedaż piwa,
- 18 - na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 14 - na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pobiera się w wysokości:
1) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa
2) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)
3) 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
Opłata o której mowa wyżej, dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie. Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są zobowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych punkcie sprzedaży alkoholowych roku poprzednim.
Wysokość opłaty rocznej, w przypadku punktu sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła:
1) 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa – wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
2) 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
3) 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
(na podst. art. 11.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.)
Jeżeli wartość sprzedaży, w roku poprzednim, nie przekroczyła wskazanych wielkości przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości podstawowej.
Opłata wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego. W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych prowadzone są na stanowisku do spraw ewidencji działalności gospodarczej - pokój nr 2 na parterze budynku Urzędu Gminy, nr telefonu : 76 8316 285 wew.39